Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorcy, którego działalność polega na organizacji przyjęć
Wymagane dokumenty:
Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorcy, którego działalność polega na organizacji przyjęć.
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej, jeżeli złożono dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa. Sprawy związane z uzyskaniem zezwolenia może załatwiać wnioskodawca lub jego pełnomocnik po przedłożeniu pełnomocnictwa.
Opłaty:
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych wnoszą opłatę przed wydaniem zezwolenia w wysokości:
- 525 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
- 525 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2100 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych, przed wydaniem kolejnego zezwolenia, wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim (ustaloną na podstawie pisemnego oświadczenia przedsiębiorcy o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim, składanego do dnia 31 stycznia):
- 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,,
- 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,
- 2,7% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających powyżej 18% alkoholu jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 77 000 zł.
Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym, objętym zezwoleniem w wysokości jak powyżej.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Opłata wnoszona jest na rachunek lub bezpośrednio w kasie Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych, w trzech równych ratach, w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
W przypadku niedopełnienia obowiązku wniesienia opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie przedsiębiorca ma możliwość dokonania tej czynności w dodatkowym 30-dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Opłata skarbowa
17 zł - za pełnomocnictwo.
Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać:
- gotówką w kasie Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych,
- bezgotówkowo na rachunek Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych,
Opłata wnoszona jest na rachunek Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych lub bezpośrednio w kasie. Na stronie głównej BIP Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych http://www.bip.ustrzyki-dolne.pl/ znajdują się dane niezbędne do wykonania przelewu.
Miejsce złożenia i odbioru:
Urząd Miejski w Ustrzykach Dolnych, parter, pokój nr B0.7,
Jednostka odpowiedzialna:
Urząd Miejski w Ustrzykach Dolnych
Termin odpowiedzi:
Do 1 miesiąca.
Tryb odwoławczy:
- Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem Burmistrz Ustrzyk Dolnych, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- Zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem Burmistrz Ustrzyk Dolnych, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Uwagi:
Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do 2 lat.
Na podstawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych podczas organizowanych przyjęć może się odbywać, zgodnie z art. 8a. ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, sprzedaż napojów alkoholowych podczas imprez masowych (z wyjątkiem imprez masowych podwyższonego ryzyka). Podczas tych imprez może być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, wyłącznie o zawartości do 3,5% alkoholu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciw-działaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
- Uchwały Rady Miejskiej Nr LII/642/18 r. z dnia 03 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie Miasta i Gminy Ustrzyki Dolne oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego 2018, poz. 3567 z dnia 17.08.2018 r.)
- Ustawa z dnia 06 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.).
Wymagane załączniki:
- Wzór formularza wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorcy, którego działalność polega na organizacji przyjęć.
- Wzór formularza oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych (w styczniu – przedsiębiorcy, którzy prowadzili sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim).
Osoba prowadząca: Katarzyna Wnuk – kierownik wydziału,
parter, pokój nr B0.7, nr tel. (013) 460-80-17,
email: k.wnuk@ustrzyki-dolne.pl