Wyrobienie / zmiana dowodu osobistego
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, który ukończył 18 lat i ma obowiązek meldunkowy na terytorium RP, jest zobowiązany do posiadania dowodu osobistego. Dokument ten służy do potwierdzania tożsamości oraz obywatelstwa.
Brak ważnego dowodu osobistego może skutkować konsekwencjami administracyjnymi, np. trudnościami w załatwianiu spraw urzędowych, bankowych czy podróżach w strefie Schengen.
Wniosek o dowód składa każdy, kto:
- ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- wymienia dowód osobisty – na przykład z powodu zmiany danych osobowych.
Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:
- kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
- jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą.
- wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście;
- wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć, w każdym urzędzie miasta lub gminy na terenie całego kraju wyłącznie osobiście – niezależnie od miejsca zameldowania;
- wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych;
- wniosek o wydanie dowodu osobistego w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych składa rodzic, opiekun prawny lub kurator;
- wniosek o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. Wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia;
- za osobę niepełnoletnią wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny;
- za osobę ubezwłasnowolnioną całkowicie, pozostającej pod władzą rodzicielską wniosek składa jeden z rodziców;
- za osobę ubezwłasnowolnioną całkowicie wniosek składa opiekun prawny, natomiast za osobę ubezwłasnowolnioną częściowo wniosek o wydanie dowodu składa kurator;
- dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie;
- dowód osobisty wydaje się na okres 10 lat;
- dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia wydaje się na 5 lat;
W celu wydania dowodu osobistego należy:
- przedłożyć ważny dowód osobisty lub ważny paszport, ewentualnie inny dokument ze zdjęciem, np. prawo jazdy;
- przedłożyć jedną kolorową fotografię o wymiarach 35 mm x 45 mm wykonaną na jasnym jednolitym tle z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy zwłaszcza źrenice, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami i bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia winna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Odzwierciadlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, Jeśli zdjęcie wykonane jest w ciemnych okularach lub nakryciu głowy - należy dołączyć odpowiednie zaświadczenie;
- złożyć odciski palców - osoby, które ukończyły 12 rok życia;
- złożyć własnoręczny podpis, który zostanie zamieszczony w dowodzie osobistym - osoby, które ukończyły 12 rok życia.
Czas oczekiwania na dowód osobisty:
- maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku, termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach.
Odbiór dowodu osobistego:
- osobiście w urzędzie, który przyjął wniosek;
Podczas odbioru dowodu w urzędzie możliwe jest ustalenie kodów PIN:
- do logowania – 4-cyfrowy kod PIN 1;
- do podpisu osobistego – 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole).
Podpis osobisty – zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny.
Uwaga!
W przypadku, gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub Rejestrze PESEL, organ gminy może w celu wyjaśnienia niezgodności żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia, odpisu skróconego polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych. Natomiast w przypadku niezgodności dotyczących obywatelstwa - dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.
Podstawa prawna:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20101671131
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001431
Osoba prowadząca: Katarzyna Roman – Podinspektor WSS, pokój nr B0.4 (parter),
tel. 13 460 80 07, e-mail: k.roman@ustrzyki-dolne.pl
Obowiązek meldunkowy
Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy, który polega na:
- Zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
- Wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
- Zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej.
Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572, z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
Zameldowanie
Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego. Obywatel polski dokonuje zameldowania się na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport.
Dokonując zameldowania na pobyt stały lub czasowy obywatel polski przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
Wymeldowanie
Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego, albo opuszcza miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się. Wymeldowania z miejsca pobytu stałego, albo z miejsca pobytu czasowego dokonuje się na formularzu, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport. Można wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.
Informację opracowano na podstawie ustawy z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 736).
Osoba prowadząca: Elżbieta Ostrowska – Z-ca kierownika WSS, pokój nr B0.4 (parter),
tel. 13 460 80 07, e-mail: e.ostrowska@ustrzyki-dolne.pl