Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy w szczególności:
- nadzór i koordynacja pracy Warsztatu przy Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych.
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.
- koordynacja działań służb użyteczności publicznej.
- współdziałanie w zakresie inwestycji komunalnych.
- zapewnienie funkcjonowania urządzeń infrastruktury technicznej i nadzór nad ich eksploatacją.
- nadzór nad targowiskami i parkingami.
- krajowy drogowy przewóz osób i rzeczy.
- współpraca ze służbą weterynaryjną w zwalczaniu chorób zakaźnych i organizacji profilaktyki weterynaryjnej.
- organizowanie współpracy z sołectwami.
- prowadzenie dokumentacji stanu przyrody.
- wykonywanie zadań związanych z gospodarką wodną w zakresie swoich kompetencji.
- prowadzenie spraw z zakresu leśnictwa i łowiectwa niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
- realizacja zadań z zakresu ustaw o ochronie środowiska.
- programy pomocowe w zakresie rolnictwa i ochrony środowiska.
- nadzór i koordynacja prac w zakresie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta i Gminy Ustrzyki Dolne.
- nadzór i koordynacja Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Ustrzyki Dolne.
- nadzór i koordynacja Programu Ochrony Zabytków w Gminie Ustrzyki Dolne.
- przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawie wycinki drzew.
- prowadzenie ewidencji zabytków.
- współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawie ochrony obiektów zabytkowych na terenie Gminy oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
- wykonywanie działań związanych z prowadzeniem ewidencji źródeł ciepła oraz źródeł spalania paliw.
- dbałość o zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami przez podległych pracowników.
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz zleconych przez Burmistrza.
W ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska tworzy się Warsztat przy Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych. Pracą Warsztatu kieruje Kierownik Warsztatu, do zadań Warsztatu należy w szczególności:
- realizacja zadań związanych z wykonywaniem prac społecznie użytecznych przez osoby wykonujące kary sądowe ograniczenia wolności i sporządzanie dokumentacji w tym zakresie.
- wykonywanie napraw i remontów w budynku i na terenie Urzędu.
- wykonywanie zleconych napraw i remontów w infrastrukturze komunalnej na terenie Gminy.
- wykonywanie prac porządkowych i dbanie o tereny zielone na terenie Gminy.
- pomoc techniczna i obsługa przy organizacji gminnych wydarzeń kulturalnych i sportowych.
- pomoc techniczna dla gminnych jednostek organizacyjnych.
- kontrola wykupu biletów parkingowych i nadzór nad prawidłową eksploatacją parkometrów.
- pobór opłaty na placu targowym.
- dbanie o właściwe użytkowanie samochodów i powierzonego sprzętu.
- współpraca z poszczególnymi Wydziałami i kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy.
- dbałość o zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami i współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami.
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz zleconych przez Burmistrza.
W ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska tworzy się stanowisko Zastępcy Kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska - Pełnomocnika Burmistrza ds. zielonej gminy. Do zadań Pełnomocnika Burmistrza ds. zielonej gminy należy w szczególności:
- koordynowanie działań związanych z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do powietrza.
- koordynowanie działań związanych z wdrożeniem planu poprawy stanu powietrza,
- współpraca i koordynacja działań organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną środowiska i ekologią na terenie gminy.
- koordynowanie działań związanych z polityką energetyczną, w tym monitorowanie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
- inicjowanie i współpraca przy realizacji projektów z obszaru efektywności energetycznej.
- aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
- nadzór i koordynacja prac w zakresie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta i Gminy Ustrzyki Dolne.
- wdrożenie i nadzór nad realizacją Planu Adaptacji Gminy Ustrzyki Dolne do zmian klimatu.
- identyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia odporności Gminy na zagrożenia klimatyczne.
- podejmowanie działań związanych z edukacją ekologiczną oraz podnoszeniem świadomości mieszkańców w zakresie zmian klimatu.
- koordynowanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych w tematach realizowanych w zakresie merytorycznym pełnomocnika.
- kontrola utrzymania trwałości projektów w tematach realizowanych w zakresie merytorycznym pełnomocnika zgodnie z zapisami umów o dofinansowanie.
- uczestnictwo w programach propagujących stosowanie energii ze źródeł odnawialnych.
- koordynowanie gromadzenia danych niezbędnych do przygotowania projektów w tematach realizowanych w zakresie merytorycznym pełnomocnika.
- koordynowanie prac na rzecz ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza.
- udział w realizacji polityki ekologicznej w zakresie przyrody i leśnictwa, w tym: inicjowanie, realizowanie i koordynowanie działań w zakresie ochrony przyrody, zrównoważonego rozwoju oraz zachowania i rozwoju bioróżnorodności.
- koordynowanie działań związanych z prowadzeniem ewidencji źródeł ciepła oraz źródeł spalania paliw, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków.
- koordynowanie działań związanych z uzyskaniem statusu gminy uzdrowiskowej lub obszaru ochrony uzdrowiskowej, zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych.
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie zatwierdzenia regulaminu strzelnicy, zgodnie z ustawą o broni i amunicji.
- dbałość o zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami podwładnymi i współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami.
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz zleconych przez Burmistrza.
Kontakt:
nr pokoju: A1.3, A1.4, A1.5, B0.8
nr tel. 13-460-80-06; 13-460-80-11; 13-460-80-08; 13-460-80-20
e-mail: um@ustrzyki-dolne.pl