Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy w szczególności:
- nadzór i koordynacja pracy Warsztatu przy Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych,
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi,
- koordynacja działań służb użyteczności publicznej,
- współdziałanie w zakresie inwestycji komunalnych,
- zapewnienie funkcjonowania urządzeń infrastruktury technicznej i nadzór nad ich eksploatacją,
- nadzór nad targowiskami i parkingami,
- krajowy drogowy przewóz osób i rzeczy,
- współpraca ze służbą weterynaryjną w zwalczaniu chorób zakaźnych i organizacji profilaktyki weterynaryjnej,
- organizowanie współpracy z sołectwami,
- prowadzenie dokumentacji stanu przyrody,
- wykonywanie zadań związanych z gospodarką wodną w zakresie swoich kompetencji,
- prowadzenie spraw z zakresu leśnictwa i łowiectwa niezastrzeżonych do kompetencji innych organów,
- realizacja zadań z zakresu ustaw o ochronie środowiska,
- udział w realizacji polityki ekologicznej w zakresie przyrody i leśnictwa, w tym: inicjowanie, realizowanie i koordynowanie działań w zakresie ochrony przyrody, zrównoważonego rozwoju oraz zachowania i rozwoju bioróżnorodności,
- programy pomocowe w zakresie rolnictwa i ochrony środowiska,
- aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwagazowe,
- wdrożenie i nadzór nad realizacją Planu Adaptacji Gminy Ustrzyki Dolne do zmian klimatu,
- nadzór i koordynacja Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Ustrzyki Dolne,
- nadzór i koordynacja Programu Ochrony Zabytków w Gminie Ustrzyki Dolne,
- przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawie wycinki drzew,
- prowadzenie ewidencji zabytków,
- współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawie ochrony obiektów zabytkowych na terenie Gminy oraz sprawozdawczość w tym zakresie,
- wykonywanie działań związanych z prowadzeniem ewidencji źródeł ciepła oraz źródeł spalania paliw,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie zatwierdzania regulaminu strzelnicy, zgodnie z ustawą o broni i amunicji,
- współpraca i koordynacja działań z Bieszczadzkim Związkiem Komunikacyjnym,
- dbałość o zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami przez podległych pracowników,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz zleconych przez Burmistrza.
W ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska tworzy się Warsztat przy Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych. Pracą Warsztatu kieruje Kierownik Warsztatu, do zadań Warsztatu należy w szczególności:
- realizacja zadań związanych z wykonywaniem prac społecznie użytecznych przez osoby wykonujące kary sądowe ograniczenia wolności i sporządzanie dokumentacji w tym zakresie,
- wykonywanie napraw i remontów w budynkach i na terenie Urzędu,
- wykonywanie zleconych napraw i remontów w infrastrukturze komunalnej na terenie Gminy,
- wykonywanie prac porządkowych i dbanie o tereny zielone na terenie Gminy,
- pomoc techniczna i obsługa przy organizacji gminnych wydarzeń kulturalnych
i sportowych, - pomoc techniczna dla gminnych jednostek organizacyjnych,
- kontrola wykupu biletów parkingowych i nadzór nad prawidłową eksploatacją parkometrów,
- pobór opłaty na placu targowym,
- dbanie o właściwe użytkowanie samochodów i powierzonego sprzętu,
- współpraca z poszczególnymi Wydziałami i kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
- dbałość o zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami
i współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami, - wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz zleconych przez Burmistrza.
W ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska tworzy się stanowisko Doradcy ds. powietrza i energii. Do zadań Doradcy należy w szczególności:
- kompleksowe wsparcie mieszkańców w wymianie źródeł ciepła
i termomodernizacji budynków, montażu instalacji OZE, jak również rozwiązań
w zakresie oszczędności energii wody oraz środków, - pomoc w pozyskaniu środków na realizację zdiagnozowanych działań (w tym Mój Prąd, Moje Mieszkanie, Moje Ciepło, Ulga termomodernizacyjna itp.),
- kompleksowe wsparcie osób ubogich energetycznie, współpraca z MGOPS w celu identyfikacji osób dotkniętych ubóstwem energetycznym oraz zapewnienie wsparcia technicznego dla zidentyfikowanych gospodarstw (pomoc w znalezieniu środków na głęboką termomodernizację budynków, wymianę źródła ogrzewania i/lub montażu instalacji OZE oraz wdrożeniu rozwiązań oszczędzających energię i wodę),
- pomoc w uzyskaniu dofinansowania z Programu STOP SMOG,
- inicjowanie i prowadzenie lokalnych działań informacyjno-edukacyjnych oraz współpraca w tym zakresie z doradcami subregionalnymi (udzielanie porad i informacji mieszkańcom podczas lokalnych wydarzeń plenerowych, dystrybucja materiałów, organizacja spotkań z lokalnymi liderami np. księżmi, lekarzami, kołami gospodyń w zakresie informowania o konieczności wymiany źródeł ogrzewania, wpływu smogu na zdrowie, organizacja i prowadzenie lekcji w szkołach nt. wpływu smogu na zdrowie, działań możliwych do podjęcia, racjonalnego zużycia energii),
- identyfikacji budynków publicznych wymagających termomodernizacji i wymiany źródeł ogrzewania oraz pomoc w pozyskaniu środków na realizacje niezbędnych działań,
- wsparcie samorządu gminnego oraz mieszkańców gminy w zakresie pozyskiwania wsparcia finansowego na działania w zakresie poprawy jakości powietrza oraz efektywności energetycznej ze środków krajowych i unijnych, w tym współpraca
z Biurem Informacji o Funduszach Europejskich Województwa Podkarpackiego, - współpraca w ramach planowania przestrzennego w zakresie zielono-błękitnej infrastruktury, w tym udział przy tworzeniu gminnych dokumentów strategicznych: planów i programów, przygotowaniu projektów i wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych,
- działania edukacyjno-informacyjne w zakresie racjonalnego gospodarowania energią,
- współpraca z wojewódzkim koordynatorem ds. jakości powietrza oraz doradcami subregionalnymi,
- prowadzenie sprawozdawczości merytorycznej i finansowej z realizowanych projektów,
- archiwizowanie i przechowywanie sporządzanych dokumentów,
- dbałość o zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami
i współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami, - wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych oraz zleconych przez Burmistrza.
Kontakt:
nr pokoju: A1.3, A1.4, A1.5, B0.8
nr tel. 13-460-80-06; 13-460-80-11; 13-460-80-08; 13-460-80-20
e-mail: um@ustrzyki-dolne.pl